Dyscalculie

Soms zijn er kinderen die de rekensommen maar niet onder de knie krijgen. Terwijl de hele klas allang weet hoeveel bv. 9+7 is, zijn er ook kinderen die dat alleen maar tellend uit kunnen rekenen. En dan vergissen ze zich ook nog eens met het tellen door er één over te slaan, of door getallen om te draaien. Natuurlijk gaan we dan eerst oefenen met de getallenrij, het getalbegrip, de sommen tot 10 etc. Vaak gaat het dan wel beter. Maar soms is het probleem heel hardnekkig en wordt ieder volgend type sommen gezien als een totaal nieuwe opgave.

Dan kan het zijn dat een kind last heeft van een rekenstoornis genaamd dyscalculie. Hoogleraren en andere deskundigen zijn het nog steeds niet helemaal eens over de definitie van dyscalculie, maar er zijn al wel richtlijnen voor het onderwijs hoe we er mee om moeten gaan. Vaak moeten kinderen heel intensief oefenen om toch nog een redelijk rekenniveau te ontwikkelen. Ook is het voor hen van belang dat ze leren hoe ze opgaven moeten aanpakken, door tussenstappen op te schrijven, door opgaven in een schema te zetten, of door de rekenmachine te gebruiken. Op De Wingerd hebben de remedial teacher en de rekencoördinator intussen veel ervaring opgedaan met de begeleiding van kinderen met ernstige rekenproblemen. Zij zitten ook in een zgn. dyscalculiekring van het samenwerkingsverband IJssel/Berkel met de bedoeling een dyscalculieprotocol te ontwikkelen. Zij hebben beiden de opleiding tot dyscalculiebegeleidster afgerond.

Vacatures info
Wij zijn altijd op zoek naar ouders die de kinderen veilig helpen oversteken. Ben u klaar om te klaar-overen?
Meer informatie
Ik ben geen nerd, ik ben alleen slimmer dan jij

Lars

2017-03-13T11:54:16+00:00

Lars

Ik ben geen nerd, ik ben alleen slimmer dan jij
maarten
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk wel

Maarten

2017-08-21T09:15:01+00:00

Maarten

maarten
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk wel
Sal
Een goede buur is het halve proefwerk

Sal

2017-08-16T21:19:12+00:00

Sal

Sal
Een goede buur is het halve proefwerk
Sam
Kijk naar jezelf en niet naar een ander, behalve bij een proefwerk

Sam

2017-08-14T20:47:30+00:00

Sam

Sam
Kijk naar jezelf en niet naar een ander, behalve bij een proefwerk
Ik ben nooit te oud om te leren, dus ik zal wel 1000 jaar oud worden.

Emma

2017-08-14T20:45:29+00:00

Emma

Ik ben nooit te oud om te leren, dus ik zal wel 1000 jaar oud worden.
Leerstof: stof dat vrijkomt bij afvegen van het schoolbord

Lizzy

2017-08-14T10:38:05+00:00

Lizzy

Leerstof: stof dat vrijkomt bij afvegen van het schoolbord
Je kunt nooit minder leren

Daan

2017-08-14T10:27:14+00:00

Daan

Je kunt nooit minder leren
Mensen opleiden kost veel geld, mensen niet opleiden kost kapitalen

Ralph

2017-08-14T10:25:26+00:00

Ralph

Mensen opleiden kost veel geld, mensen niet opleiden kost kapitalen
Onze leraar heeft nergens verstand van, hij vraagt het constant aan ons

Jesse

2017-07-06T19:50:45+00:00

Jesse

Onze leraar heeft nergens verstand van, hij vraagt het constant aan ons
Ze zeggen dat leren niet slecht is voor je gezondheid, maar ik neem geen risico's

Owen

2017-07-06T19:48:21+00:00

Owen

Ze zeggen dat leren niet slecht is voor je gezondheid, maar ik neem geen risico’s
Ik wil slim worden net als mijn vader, die wil ook slim worden

Suus

2017-07-06T19:46:01+00:00

Suus

Ik wil slim worden net als mijn vader, die wil ook slim worden
Afkijken is niet stout, het is gewoon teamwork

Casper

2017-07-04T21:07:29+00:00

Casper

Afkijken is niet stout, het is gewoon teamwork
Feline
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

Feline

2017-08-21T09:20:05+00:00

Feline

Feline
Als je alles loslaat, heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen