“samen het beste uit jezelf halen”
Zorgbreedte, Intern Begeleider (I.B.) en Remedial Teacher (R.T.)
In bijna iedere groep zitten leerlingen die op de één of andere manier extra zorg nodig hebben. Dat merkt de leerkracht aan het werk of aan het gedrag in de klas of op het plein, of er zijn opvallende resultaten in de toetsen. Iedere leerkracht heeft 3 x keer per jaar een gesprek over de groep met de IB’er (= intern begeleider).
Alinde Switters (IB’er) heeft zich gespecialiseerd in de coördinatie van de extra zorg rondom een kind. Door middel van observatie in de klas, onderzoek en gesprekken wordt geprobeerd om het probleem helder te krijgen. Als er een diagnose is, dan kan er, door de leerkracht en de IB’er, een plan gemaakt worden voor het kind, het zgn. handelingsplan. Dit plan wordt met de ouders besproken en er zal om ondertekening voor gezien gevraagd worden. Dit kan bijvoorbeeld inhouden, dat een kind extra oefenstof krijgt. Vaak kan de eigen groepsleerkracht deze hulp bieden, maar soms is het wenselijk om dit in alle rust buiten de klas te doen. Hiervoor zijn enkele uren R.T. (remedial teaching) beschikbaar. Vaak kunnen ouders ook thuis meehelpen door met het kind te lezen, woordjes te oefenen of rekenspelletjes te doen. (Zie ook: dyslexie) Als het gedrag van het kind problemen geeft, werkt deze ‘twee- sporen’ aanpak vaak het best. Ouders worden door de leerkrachten op de hoogte gehouden van de extra zorg. Zo nodig worden er externe deskundigen ingeschakeld voor verder onderzoek of advies. Zie daarvoor de zorgroute.